AMK:ssa syksyllä oli opiskeltavana jornalistista kirjoittamista ja tiedonhankintaa. Luennoitsijat pitivät kirjoitusharjoitusten ja tiedonhankinnan harjoitustehtävän lisäksi kokeen, joka osaltani ei mennyt kovin hyvin. Kirjoitan kuten olen yliopistossa oppinut kirjoittamaan, tieteellisesti ja lehtijutut ovat ihan eri asia. Pitää ajatella ja kirjoittaa yksinkertaisemmin. En tiedä, jos ensi syksynä yritän uudelleen suorittaa samat opintojaksot, sillä ne menivät läpi ja siis kertoivat minulle, mitä osaan. 

Nyt osaan kuitenkin löytää jutunaiheita ja tiedän miten tietoa hankitaan. Minulla on muutamia kiinnostuksen kohteita. Tällä hetkellä vielä kirjoitan mielenterveysaiheista mielenterveysyhdistyksen lehteen, koska sieltä ei tule ilkeää eikä pahaa palautetta, ja aihe kiinnostaa, koska olin alle 20 - vuotiaana opiskelemassa mielnterveyshoitajalinjalla. En valmistunut hoitajaksi, sillä minua kiinnosti teatteri ja menin opiskelmaan sitä kansanopistoon. Opetin opistovuoden jälkeen lasten- ja nuorten teatteriryhmiä kansalaisopistossa ja huomasin, että näyttelemistä enemmän minua kiinnostaa opettaminen. Opiskelin lastentarhanopettajalinjalla, jonne vielä 20 vuoden jälkeenkin puuttuu opinnäytetyö "draama ja varhaiskasvatus". Se jäi kesken, koska jatkoin yliopistossa opintoja siten, että sain pääaineekseni FILOSOFIAn, jota suorastaan rakastan. Opiskelin myös teologiaa, psykologiaa, naistutkimusta ja sosiologiaa sekä muita, joista ei tullut täydet opinnot. Tein myös opettajan pedagogiset opinnot. Olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti, mutta en voi opettaa, koska minulla on kaksisuuntainen mielialhäiriö. Kirjoitustöihin se ei vaikuttaisi. HARRASTAN KIRJAN KIRJOITTAMISTA. Kävin viime vuonna Helsingin työväenopiston romaani- ja novellipajassa, jota opetti Jani Saxell. Sitä ennen kävin Markku Pääskysen luovan kirjoittamisen ryhmässä. 

Yritän käyttämään scrivener ohjelmaa, jotta voisin suunnitella fiktiotarinaa paremmin. Jos se ei auta, pitää tehdä asia jotenkin toisin. Sillä sillä tavallahan romaani ei toteudu, että aloittaa sen kirjoittamisen ja miettimisen ensimmäiseltä sivulta ja jatkaa siitä. Minä kirjoitan enemmän mosaiikkimaisesti, teen mielelläni tekstiini korjauksia ja muuttelen sitä, että se olisi parempi. 

Yhden rokkarin sain nyt mahdutettua siihen alkoholijuttuun.
Toisesta rokkarista tahtoisin tehdä jutun liittyen Kalevalaan ja hänen sanoituksiinsa. Juttelin hänen kanssa ja se oli ihan onnistunut keskustelu. Hän antoi minulle sähköpostinsa, johon kirjoitin, mutta en saanut mitään vastausta. Fonectasta löytyy yhteystiedot, siis osoite, joka saattaa olla osuuskunnan osoite ja puhelinnumero - ja se on varmasti hänen, sillä samalla osoitteella on vaimon puhelinnumero. Vielä ei ole aika ottaa yhteyttä sinne, koska tämä juttu on ajoitettu Kalevalanpäivään 2019. Saattaa olla, että pistän miesystäväni hankkimaan kirjastokortin Helsingistä, jotta saan käsiini dokumenttielokuvan, jossa tämä rocktähti on ollut kertomassa suomalaisesta kansanuskosta. Itse en voi lainata, sillä minulla yli 100 € sakkoja. 

Muita juttuaiheita minulla ei ole juuri nyt.
Mielenterveysyhdistyksen lehteen, joku ehdotti aiheita. 
Avomielin lehteen kirjoitin ja sain kuvani suuren suurena mielenterveysmessuille yhdistyksen pisteelle, olin siitä hämmästynyt. Olen nyt jo parin viikon aikana joutunut kestämään kuviani. Kadotin ajokortin, joten hankin henkilökortin ja passikuva oli järkytys. Miesystävä sanoi, että ihan tavallisen näköinen. Sitten tuo suri kuva.