Yliopistossa opiskelin jo 434,5 op YTK + n. 115 ov lastentarhanopettajatutkintoa, joka on kesken. 

Tein eilen tentin ja se meni hieman huonosti. En muistanut murteita, enkä osannut kuvailla niiden piirteitä äänteisiin liittyvän terminologian avulla. En yksinkertaisesti ehtinyt ja jaksanut valmistautua tenttiin tarpeeksi huolellisesti. Toki huomasin, miten minun tulee nämä asiat opiskella materiaalista, mutta en siis ehtinyt ja jaksanut. Muistilla on tietty kapasiteetti ja kun sen kapasiteetti ylittyy, en yksinkertaisesti enää ymmärrä mitään ja minun täytyy pitää tauko. 

Olen ryhtynyt Amnestyn kuukausilahjoittajaksi. Tämänhetkinen summa on 3 € / kk:ssa. Ensimäinen summa oli 30 €, enkä tiedä, onko se summa maksettava, koska tilillä ei ollut rahaa, kun he olisivat sen sieltä ottaneet. 3 € on minun tuloilleni sopiva summa, koska minulla ei ole muuta kuin eläketulot.

Nämä suomen kielen opinnot tähtäävät monellä äidinkielen opettajan rooliin. Minäkin olen yliopistossa tehnyt opettajan pedagogiset opinnot, mutta en tähtää peruskoulun opettajaksi (lukion opettajalla pitäisi olla myös syventävät tehty). Päämääräni on saada tehdä toimittajan freelancer töitä ja lopulta, kun kirjoittamani kirja julkaistaan, opettaa luovan kirjoittamisen ryhmiä. Menen syvälle, minulla on myös mth (mielenterveyshoitaja) - koulutusta, mutta ei tutkintoa ja pätevyyttä. 

Mietin tulevaisuutta. Voisin tehdä 1) LTO-tutkinnon (lastentarhanopettaja) loppuun, sillä nyt osaan tehdä kandidaatintutkinnon; 2) DRAAMAPEDAGOGIIKAN (mistä on hyötyä LTO-tutkinnossa, opinnäyte kästittelee draamaa jav varhaiskasvatusta), 3) (tämä on tärkein) suomen kielen aineopintojen (jos pääsen tekemään, riippuu tenttituloksista) jälkeen luovan kirjoittamisen opinnot Jyväskylän avoimeen yliopistoon. 

Kirjallisuuden opintoja avoimessa mietin, mutta ne tähtäväävä äidinkielen opettajan pätevyyteen. Nyt otan aamukahvini ja alan lukemaan Pirkko Leinon kirjaa "Pilkulleen! - Opas välimerkkien käyttöön" - meillä on meneillään kielenhuollon verkkokurssiviikot, jotka päättyvät ensi sunnuntaina. Pilkut eivät ihan vielä mene oikealle paikalleen.